Statisztikai adatok szerint, a budapesti magánhirdetők több mint 90%-a feltűnteti a hirdetésében, hogy nem kíván ingatlanértékesítővel együttműködni.
Megkérdeztük Szénási Viktóriát, az Etikus Ingatlanosok mozgalom tagját véleménye szerint miért van Magyarországon az eladók részéről ekkora ellenállás az ingatlanértékesítőkkel szemben.
- A magyar emberek nagy többsége úgy gondolja, az ingatlana eladásához nincsen szüksége szakemberre, ő is képes arra, amire az ingatlanügynök – mondja Viki. – Bárki meg tud rajzolni egy tájékoztató jellegű alaprajzot, okos telefonjával képeket is készíthet az ingatlanról, és a hirdetési portálok kezelése sem ördöngösség.
Viktória, miután szerződést köt egy-egy ügyfelével, általában megkérdezi őket, miért döntöttek mégis úgy, hogy felkérnek egy szakembert, és miért választották éppen őt. Ügyfelei, szinte kivétel nélkül az alábbiakról panaszkodnak:
- Miután feltették a hirdetést, özönleni kezdtek a telefonhívások. Egy hét alatt közel nyolcvan ingatlanértékesítő hívta a hirdető magánszemélyt, sokszor egy cégtől többen is. Akadt közöttük olyan, aki modortalan volt, amikor a magánszemély azt felelte, hogy nem akar ingatlanost. Volt olyan, aki ennek ellenére többször is erőszakosan kereste, esélyt sem adva arra, hogy átgondolják a hallottakat, esetleg a családtagok megvitassák egymás között az ajánlatot.
- Szinte minden ingatlanos első mondatai között elhangzott, hogy „komoly érdeklődőm van, akit vinnék is megbízáskötést követően”. Az első hallatán még talán el is hiszi ezt az eladó, de amikor a harmadik ingatlanos is ezt állítja, akkor már biztos benne, hogy ez lehetetlen. Ezért néhány ilyen telefonhívás után odáig jut az eladó, hogy azt mondja, rendben van, akkor hozza ki „eseti megbízással”. Ezt követően általában az ingatlanos eltűnik örökre, mint szürke szamár a ködben...
- Volt olyan franchise cég, aki azzal kereste meg a hirdetőt, hogy az adatbázisában több olyan kereső ügyfél van, aki éppen azon a környéken keres pont olyan kétszobás erkélyes lakást, amilyet ő el szeretne adni, és nem tudja őket kiszolgálni. A tulajdonos nem volt rest, fellépet a cég honlapjára, ahol meglepő módon számos kétszobás, erkélyes lakás hirdetését találta meg ugyanabban a kerületben.
- Nem gondolom, hogy célszerű egy hazugsággal indítani a kapcsolatot a megbízóval – jegyzi meg Viki.
- Ebben egyetértünk. Te hogy indítod a beszélgetést? Hogy éred el, hogy téged válasszanak?
- Soha nem vagyok tolakodó, és igyekszem udvarias lenni. Mára olyan sok eladást tudhatok magam mögött, hogy szinte kizárólag ajánlásra dolgozom. Miután lezárul egy tranzakció, megkérem az ügyfeleimet, írják le a véleményüket rólam és a munkámról. Íme, a két legutóbbi visszajelzés, ami rólam szólt:
„Elkezdtük hirdetni a házunkat, nem sokkal később írtál egy üzenetet részünkre. Nem volt tolakodó, sem erőszakos kommunikáció. Tetszettek a referencia munkáid. Az elején azt gondoltuk, egyedül is el tudjuk adni az ingatlant, viszont ahogy telt az idő, egyre inkább láttuk, hogy segítségre van szükségünk. A kapcsolatfelvétel során megtudtuk tőled a számunkra igen lényeges tényezőt, a kedvező díjazást, és a korrekt szerződéskötési feltételeket. A személyes találkozó során kialakult a szimpátia, illetve pozitív volt számunkra az agilis személyiségedet. Így esett rád a választás, hisz minden tekintetben szerettük volna az együttműködést. Úgy gondolom ez az egy hónap megmutatta, hogy a legjobb választás volt a segítséged!”
„Magunk kezdtük értékesíteni az lakásunkat, majd egy nagyobb cég fél kizárólagos megbízást kötött velünk. Az egyik hirdetési portál oldalán az iroda által négyszer volt feltéve ugyan azzal a képekkel, és szöveggel, míg a saját mobillal készített fényképes hirdetésünk kiemelés nélkül volt. Míg ő havonta 1 nézelődőt hozott, nekünk, havi 6 érdeklődő jött. Nem értettük mi az oka, a kolléga sose referált arról, hogy az általa jött családnak mi nem tetszett. Miután a megbízás határideje lejárt, egy kedves barátom ajánlott téged. Már látjuk, hogy a fényképeknek és a hirdetési szöveg minőségének mekkora szerepe van. Ahogy a barátunk is mondta, tényleg nagyon jó dolog, hogy folyamosan informálsz minket a jelenlegi helyzetről, mind az érdeklődők, mind a piaci helyzet tekintetében.”
- Jó lenne, ha az ingatlanosokról ilyen ódák zengenének, de sajnos nem ez az általános helyzet, a szakma megítélése mélyponton van.
- Legnagyobb sajnálatomra, azt kell mondanom, hogy javarészt igaza van annak a tulajdonosak, aki negatívan nyilatkozik az ingatlanosokról. A szakma teljesen fel van hígulva. Az irodák OKJ szakképzés és mindenféle tudás nélkül felvesznek referenseket. Statisztikai adatok szerint az ingatlan értékesítők 60%-ának nincs képesítése, nincs bejelentve. Azt gondolom, hogy országunkban a lakosság legfőbb vagyona az ingatlana, jómagam is szeretném biztos kezekbe tudni ingatlan eladásomat. Tulajdonosként azt remélném, ha megbízok egy szakembert az eladással, akkor minden gördülékenyebben fog menni.
A kialakult helyzetnek több oka is van. A legtöbb ingatlanirodánál kötelező a havi darabszám behozatala, azaz a referenseket mennyiségi, és nem minőségi munkára ösztökéli az irodavezető. Azért, hogy a reggeli meetingeken ne dorongolják a földbe a kollégát, ahhoz a „cselhez” folyamodik, hogy bármit lehazudik az égről a szerződéskötés kedvéért. Másik nagy probléma, hogy majdnem minden embernek az ismeretségi körében van ingatlan értékesítő, vagy legalábbis olyan ember, aki „kipróbálta” a szakmát. Ebből arra lehet következtetni, hogy a szakmába való belépési korlát meglehetősen alacsony. Amikor egy megbízó azt látja, hogy az ingatlanos a mobiltelefonjával gyorsan végigfotózza a lakást, majd feltesz egy hozzávetőlegesen stimmelő tájékoztató jellegű alaprajzot, amit megspékel egy helyesírási hibáktól hemzsegő hirdetési szöveget, joggal gondolja azt, hogy nem kapott semmit a pénzéért. Nem is beszélve arról, amikor az ingatlanos nem érhető el telefonon, és éppen ő a szűk keresztmetszete az értékesítési folyamatnak. És még hosszan sorolhatnánk.
- Te mit gondolsz? Van létjogosultsága ennek a szakmának? És ha igen, milyen formában?
- Biztosan állíthatom, hogy sok esetben szükség van ingatlan értékesítőkre, de az ügyfeleimnek el is szoktam mondani, nem minden ingatlan értékesítéséhez szükséges ingatlanos. Azért csatlakoztam az Egylet.hu csapatához, mert a profizmusban hiszek. Olyan kollégákkal szeretek együtt dolgozni, akik hasonló értékrendet képviselnek, akik már bizonyították szakmai elhivatottságukat. Számomra is fontos a hozzáadott érték, hogy olyan eszközökkel támogassuk az értékesítést, amihez valóban szakmai tudás szükséges, amit az átlag tulajdonos önerőből nem képes megtenni. Ennek a csapatnak az a célkitűzése, hogy néhány éven belül az „Ingatlanosok kíméljenek!” jelige már csak a hirdetések elenyésző számában jelenjen meg. Embert próbáló feladat, de szeretjük a kihívásokat :)